«Δεν αρκούν οι συμφορές για να γίνει ο βλάκας, έξυπνος…»

football.jpg

Σκεπτόμενος κανείς ένα γεγονός όπως η δολοφονία του 25χρονου νέου σε συμπλοκή μεταξύ οπαδών αθλητικών συλλόγων, αντιλαμβάνεται αρχικά πως η αξία της ανθρώπινης ζωής φθίνει. Σε δεύτερη ανάγνωση όμως μπορεί να αναζητήσει και τα αίτια αυτής της συμπεριφοράς. Τι μπορεί να κάνει δηλαδή έναν άνθρωπο να ανάγει σε αξία του μία αθλητική ομάδα ώστε να φτάνει σε σημείο να θυσιάζει και να θυσιάζεται εις το όνομα αυτής;

Η απάντηση μάλλον δεν είναι τόσο απλή και φυσικά δεν είναι μοναδική. Το σίγουρο πάντως είναι πως η αντίδραση αυτή είναι αποτέλεσμα κοινωνικών πιέσεων, δηλαδή σύγχρονων μορφών βίας. Όταν καθημερινά βάλλεσαι από ειδήσεις θεάματος και εκπομπές life style, όταν πρέπει και εσύ να αποκτήσεις μία ταυτότητα για να είσαι κοινωνικά αποδεκτός, διαλέγεις τρόπο να ξεχωρίσεις. Αν οι άμυνές σου είναι γερές, επιστρατεύεις την δημιουργικότητά σου και αποκτάς ένα ρόλο και ένα όραμα ως κοινωνικό μέλος. Αν όμως οι αντιστάσεις σου είναι ασθενείς τότε ίσως αναγκαστείς να καρπωθείς ακόμα και τη νίκη μίας ομάδας για να νιώσεις ότι συμμετέχεις, για να νιώσεις σημαντικός. Και αφού έχεις πια αποκτήσει ταυτότητα ως “ολυμπιακός”, ως “παναθηναϊκός”, ως “αεκτζής” ή ως οτιδήποτε, δεν έχει σημασία, τότε αυτή η ομάδα πρεσβεύει για εσένα και μια στάση ζωής, μια φιλοσοφία. Και έτσι εκτονώνεσαι, έτσι πεθαίνεις στις κερκίδες από συγκοπή, έτσι ρισκάρεις την σωματική σου ακεραιότητα, έτσι απορρίπτεις τη σιγή των παικτών του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού στον πρόσφατο αγώνα βόλεϊ προς τιμή του νεκρού οπαδού…

Το μόνο που μου έρχεται στο μυαλό μετά από τέτοια γεγονότα είναι μια φράση του Τσεζάρε Παβέζε: «Δεν αρκούν οι συμφορές για να γίνει ο βλάκας, έξυπνος…».

Γιώργος Ντρούλιας

Σημ.: Το παρόν κείμενο υπογράφεται από έναν φίλο του blog. Μιας και στα έντυπα που εστάλλει προτιμήθηκαν θέματα όπως «Γιατί δεν υπάρχει η εικόνα του Χριστού στη Βουλή?», δημοσιεύεται εδώ.

Advertisements

5 responses to “«Δεν αρκούν οι συμφορές για να γίνει ο βλάκας, έξυπνος…»

  1. Αυτή την ταυτότητα ψάχνουν όλοι ειδικά όταν τους αποκλείουν από παντού, να μην απορούμε με αυτά τα γεγονότα, τα χειρότερα έρχονται…

  2. συνυπογραφω.δεν ξερω αν ειναι καλο να ανηκεις σε περιχαρακωμενες ομαδες.

  3. θεωρώ όμως ότι το παράδειγμα της Ελλάδας δεν αποτέλεί και το πλέον ασφαλές για να κριθεί ολόκληρο το ποδοσφαιρικό κοινό σε όλη την υφήλιο . Εννοώ πως υπάρχουν περιπτώσεις όπου δίκαια ή άδικα η γηπεδική βία αποτελούσε συνέχεια διαφορών κοινωνικού χαρακτήρα μεταξύ των οπαδών … πχ η Lazio αποτελούσε το αθλητικό κομμάτι της Μουσολινικής νεολαίας ενώ το χορτάρι αποτέλεσε ανά περιόδους το τεραίν κοινωνικής ζύμωσης με λαμπρό παράδειγμα το φανζιν των South Winners φανατικών οπαδών της Marseille στο οποίο μπορεί να βρει κανείς από αναλύσεις πάνω στο έργο του Μαλατέστα μέχρι παρουσίαση της συμμορίας των νυχτερινών επισκεπτών του Γάλλου αναρχικού Ζακόμπ . Δεν είναι όλοι οι οπαδοί απολίτικοι μπάχαλοι όμως το ποδόσφαιρο σα μαζική εκδήλωση μπορεί να αποτελέσει πεδίο για ανατροπές και ζυμώσεις …

  4. σχόλιο εκτός τόπου….εξαιρετικά τα στοιχεία για τον darondo στο παλαιότερο post

  5. Αναμφίβολα ο χώρος του αθλητισμού γενικότερα,όχι μόνο το ποδόσφαιρο,είναι χώρος κοινωνικών,πολιτικών και άλλων ζυμώσεων…Και ας μην ξεχνάμε ότι μέσα από τον αθλητισμό -τον ομαδικό- καλλιεργούνται έννοιες όπως η αλληλεγγύη,η συντροφικότητα και είναι ίσως από τους λίγους τόπους όπου η συλλογικότητα είναι συνειδητή.Με το κείμενο αυτό δεν είχα σκοπό να καταδικάσω καθολικά
    το «θεσμό» των συνδέσμων των οπαδών,ήθελα απλώς,με αφορμή το θάνατο ενός ανθρώπου,να προσεγγίσω κοινωνικά τον «αθλητισμό στο τετράγωνο» *.

    *Κατά τον Ουμπέρτο Έκο, αθλητισμός στο τετράγωνο είναι η παρακολούθηση ενός αγώνα,στον κύβο η συζήτηση πάνω σε αυτο που είδες και πάει λέγοντας μέχρι στη ν όπου ουσιαστικά έχει εκφυλιστεί ο αθλητισμός.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s