The Malcolm X Memorial (A Tribute In Music)-Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble (MR-016)

   Ο καθείς εγκλωβίζεται απ’ τις λέξεις. Μα είναι τόσο γοητευτική η καταγωγή, η ένωση των μερών, η όψη κι η άρθρωσή τους που λίγο-λίγο σε κάνουν να βυθίζεσαι πιότερο στην χρήση τους ως περίτεχνα και κραυγαλέα πυροτεχνήματα παρά ως μέσα νοηματοδότησης. Όταν μάλιστα η εποχή αρνείται να αναγνώσει και να ακούσει συνομιλώντας, οι λέξεις οφείλουν να πυροβολούν, να διεισδύουν αστραπιαία και να εντυπώνονται τόσο έντονα όσο αρκεί να αλλάξει ένας ολόκληρος κόσμος ή, έστω, μέρη της εντός νοημοσύνης του. Λίγοι ήξεραν να σπάνε φράγματα με το βάρος των φράσεών τους. Ο Malcolm X ήταν ένας απ’ αυτούς.

   Με συγκρουσιακό αίμα να κυλά στις φλέβες μιας και ήταν ο πιο «ανοιχτόχρωμος» απ’ τα αδέρφια του, εξαιτίας του «λευκού βιαστή (πατέρα της μητέρας του)» που είχε αφήσει το στίγμα του, δεν άργησε να αντιληφθεί τον εχθρό όταν άκουγε απ’ τον μπαμπά του πως οι θείοι του σφαγιάστηκαν απ’ τους λευκούς. Θα ζούσε στα χρόνια που η ΚΚΚ έκαιγε σπίτια, ζωές απειλούνταν, βιαστικές μετακομίσεις άφηναν πίσω τους υπάρχοντα κι οι ασφαλιστικές δεν πλήρωναν νέγρους όταν οι πατεράδες τους σκοτώνονταν έπειτα από καταδιώξεις με αυτοκίνητα.

   Ακριβώς έτσι μεγάλωσε κι εκείνος, πριν τα αφήσει όλα πίσω, τελειώνοντας ως καλύτερος μαθητής το σχολείο του, και φύγει για τη Βοστόνη, το Ντιτρόιτ και τη Νέα Υόρκη, όπου θα γυάλιζε παπούτσια και θα ζούσε στον υπόκοσμο για τα καλά. Στην φυλακή θα γνώριζε το Έθνος του Ισλάμ, τις διδαχές τού Elijah Myhammad και το “X” θα αντικαθιστούσε το Little. Όταν βγήκε, ο πυρήνας της διαλεκτικής του είχε ήδη μορφοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό που δε θα αργούσε να γίνει ευρέως γνωστός, καθώς θα κατηχούσε «δυνάμει» αδελφούς. Νωρίς-νωρίς, το FBI θα του άνοιγε φάκελο, όσο εκείνος γίνονταν όλο και πιο επιθετικός διαφοροποιώντας τη θέση του ακόμη και από τους ομοϊδεάτες τους. Γι’ αυτό και μετά από λίγο καιρό θα έφευγε με προορισμό τη Mecca, τη μαμά-πατρίδα Αφρική, ώστε να αναγεννηθεί για μια ακόμη φορά. Στις 21 Φλεβάρη τού 1965, θα δολοφονούνταν σε ηλικία 39 χρονών. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, όλο και περισσότερος κόσμος πίστευε στα λόγια του, έχοντας κατά περιπτώσεις κινητοποιηθεί, γιατί ένιωθε πως αυτός ο κατά τις αρχές παράφρων δε θα αργούσε να στάξει αίμα για την πιστότητά τους.

   Στα προαναφερθέντα στάδια της ζωής του, στάθηκαν τα 4 μέρη, “Malcolm Little”, “Detroit Red”, “Malcolm X”και “El Hajj Malik El Shabazz”, μιας ζωντανής εμφάνισης στο Afro-Arts Theater στις 25, μηνός Φεβρουαρίου, τού 1968. Τότε, εκείνη η deep-jazz ηχογράφηση τυπώθηκε στη Zulu ετικέτα σε 1000 αντίτυπα. Ζήτημα είναι να πουλήθηκαν τα δέκα. Υπεύθυνος για αυτήν ήταν ένας τζαζ τρομπετίστας, ο άνθρωπος που εφηύρε το Frankiphone που ακούγεται στα πρώτα άλμπουμ του Sun-Ra, ένα όργανο που ενέπνευσε τους μαθητές του για να ηχήσουν ως Earth, Wind & Fire, ο συνιδρυτής της Association for the Advancement of Creative Musicians, εκείνος για τον οποίο το Wire κάποτε έγραψε πως «Astronomers now accept that Sun Ra came from Saturn, but none of them can place the spaces where trumpeter and composer Phil Cohran has called home. Since jumping ship from Ra, he has spun new orbits in the black firmament, his Artistic Heritage Ensemble serving as the missing link between Renaissance Venice, Chicago’s AACM, Miles Davis’s Agharta and Earth Wind & Fire».

   Χορωδιακά φωνητικά κατά των λευκών εχθρών, αφυπνιστικοί στίχοι και παραδοσιακές αφρικανικές κρουστές περιπλανήσεις, ανάμεσα σε αυτοσχεδιαστικά σόλο που αναδεικνύουν τις θαυμαστές τεχνικές μερικών βιρτουόζων μουσικών. Το κόρνο και η τούμπα κραυγάζουν ακτιβιστικά συνθήματα οσάκις οι κιθάρες παίζουν τα μαύρα μπλουζ και τα σαξόφωνα εμπνέουν το σεβασμό που εκ των υστέρων κερδίζουν μερικοί δάσκαλοι από λίγους μαθητές. Ο 81χρονος σήμερα Philip Cohran, ο πατέρας των 7 απ’ τα 8 μέλη των Hypnotic Brass Ensemble, με την εν λόγω διδακτική ηχογράφηση κατέγραψε πως η υπερπήδηση των ορίων αιτιολογείται ως ουσιαστικό υλικό στοιχείο της μουσικής, και εν γένει της τέχνης, αν κι εφόσον αποτελεί μια επαναστατική δήλωση.

   Όπως ο πατέρας τού “Black Power”, πέρα από μύθος της ιστορίας, υπήρξε με την αντιδραστική δράση του ένας κοινωνικός ήρωας, έτσι κι ο Cohran με τις ανοιχτόμυαλες και ρηξικέλευθες εμπνεύσεις του κατόρθωσε να αποτινάξει τα στεγανά περί ρυθμών. Αμφότεροι, απευθυνόμενοι πρωτίστως στα αδέλφια τους, αφιερώθηκαν και πάλεψαν για δυο διαφορετικές πτυχές μίας έννοιας. Της ελευθερίας.

 

υγ. Μια φωτογραφία και μια εμπνευσμένη ιδέα. Το πρώτο κομμάτι του δίσκου με σφήνες μέρη της «the ballot or the bullet» ομιλίας τού Malcolm X.

Advertisements

4 responses to “The Malcolm X Memorial (A Tribute In Music)-Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble (MR-016)

  1. Παράθεμα: V/A Love Is Love (Mississippi Records 008) « Back To Mono

  2. Παράθεμα: Holy Cohran « Stirring Notes

  3. Παράθεμα: “Holy Scripture” Cohran « kool thinks

  4. Παράθεμα: Hypnotic Brass Ensemble “s/t” (HJRLP42) « Back To Mono

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s