African Scream Contest: Raw & Psychedelic Sounds From Benin & Togo 70s (Analog Africa No.3, 2008)

   Οι χώρες είναι ένα σύνολο πραγμάτων, απομνημονεύσεων, επιθυμιών, σημείων μιας γλώσσας. Είναι ανταλλαγές λέξεων, πόθων, αναμνήσεων. Κάπως έτσι τουλάχιστον, θα μπορούσα να παραφράσω τις περιγραφές του Ίταλο Καλβίνο για τις αόρατες πόλεις του. Εξελισσόμενοι ζωντανοί οργανισμοί, πόλεις και χώρες, ελεύθερα χωριά ή κατακτημένα κρατίδια που διαμορφώνουν την εσώτερη αρχιτεκτονική τους μακέτα σύμφωνα με την αλληλεπίδραση παραμονών, επιστροφών και αναχωρήσεων, κατά τους αιώνες.

   Δύο μικρά κράτη της Αφρικής, το Benin και το Togo, υπήρξαν για χρόνια γαλλικές αποικίες-με το δεύτερο να έχει βρεθεί και υπό γερμανική εποπτεία μέχρι τον Πρώτο Παγκόσμιο, ενώ βρίσκονταν ανάμεσα απ’ τα αγγλόφωνα θηρία, την Ghana και τη Nigeria. Έκρυθμη πολιτική κατάσταση, ανισότητες και φτώχια, μα μια ξεχωριστή εσώτερη πολιτισμική ταυτότητα συνοχής και ρυθμοποιίας. Πόλεις και χώρες, με το δικό τους ιδιαίτερο χώμα, τους μοναδικούς σπόρους τους, το κοινό αίμα τους.

   Στο πολυπληθές Lagos της Νιγηρίας, ο ιθύνων νους τού label Analog Africa, Samy Ben Redjeb, είχε ήδη βρεθεί το 2002, όπως και στη Zimbabwe. Είχαν αποδειχτεί πλούσιοι πληθυσμοί για juju, highlife και λοιπά αφρικάνικα δισκάκια. Έμελλε να περάσουν αρκετοί μήνες, μέχρι το Γενάρη του 2005, ώσπου ένα single τυπωμένο στην Albarika Store τού Benin θα έσπερνε το ζιζάνιο για ένα ταξίδι σε εκείνα τα μέρη.

   Όλα ξεκίνησαν, χωρίς ιδιαίτερες ελπίδες, τον Αύγουστο τού 2005 απ’ το Cotonou, τη μεγαλύτερη πόλη τού Benin. Στο πρώτο ταξίδι, ύστερα από μια βδομάδα, ο Samy ζήτησε να του στείλουν λεφτά απ’ τη Φρανκφούρτη. Γύρισε με 3800 δίσκους. Τα ταξίδια στο Togo και στο Benin έγιναν 9, οι μήνες 30 και οι δίσκοι χιλιάδες, ώσπου να συγκεντρωθούν τα 14 τραγούδια και οι 16 συνεντεύξεις στα εσώφυλλα της συλλογής “Analog Afica No.3: African Scream Contest: Raw & Psychedelic Sounds From Benin & Togo 70s” (AALP03). Μια δουλειά που αποτελεί ότι καλύτερο έχει κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα αναφορικά με τις ηχητικές διαπλοκές που έλαβαν χώρα εκείνη την περίοδο στη Μάνα-Γη, ένα εγχείρημα που στα σίγουρα κερδίζει την πρώτη θέση στον κατάλογο επανεκδόσεων-συλλογών για το 2008.

   Μισότυφλοι ντόπιοι, αγρότες και πρώην μουσικοί βοήθησαν για τον εντοπισμό των δίσκων που βρέθηκαν σε σκονισμένες αποθήκες, ενώ στα χέρια σκαρφάλωναν σκορπιοί, όσο παλιοί μηχανικοί ήχου και δισκοπώλες διηγιόντουσαν την ιστορία τους. Οι συμφωνίες για τα δικαιώματα με τους καλλιτέχνες έγιναν σε αίθουσες αστυνομικών τμημάτων, στο πίσω μέρος μιας μηχανής, σε σπίτια με μαϊμούδες και νεκρούς κροκοδείλους. Όλοι ανεξαιρέτως πληρώθηκαν για την παραχώρηση των κομματιών τους.

   Και άξιζαν κάθε δεκάρα! Σ’ αυτές τις δυο χώρες, πριν φτάσουμε στα ‘70s, είχαν ακουστεί κουβανέζικοι, κονγκολέζικοι και γαλλικοί ήχοι, μιας και οι Decca και Philips έκαναν εισαγωγές δίσκων. Έτσι, την περίοδο δράσης των ονομάτων της παρούσας συλλογής, προσμίχθηκαν όλες αυτές οι έξωθεν παρεμβολές μαζί με τον ντόπιο φρενήρη ρυθμό. Κράματα από latin και soul, sato και afrobeat, voodoo και highlife, sakpata και blues, proto-samba και breakbeat, ηλεκτρισμένα, πρωτόγονα funk σε ηχογραφήσεις από μπάντες που είχαν μάθει να παίζουν μπροστά από ένα μικρόφωνο, με drum-kits από δέρμα κατσίκας, που με ιδρώτα είχαν κερδίσει τα χρήματα για να αγοράσουν εξοπλισμό και όργανα. Στις κραυγές που ακούγονται, όσο τα τραβήγματα στην κιθάρα υποβάλλουν κι ενώ το όργανο ηχεί άλλοτε θεοσεβούμενο και πότε-πότε θεοφοβούμενο, εύκολα μπορούν να γίνουν παρομοιώσεις με τον James Brown. Αλήθεια είναι. Ίσως η μόνη διαφορά να έγκειται στο ότι οι συγκεκριμένες μπάντες, έζησαν και μεγάλωσαν στα άγια χώματα, σε αντίθετη με την εξ’ Αμερικής μνημόνευση αυτών.

   Οι περισσότεροι δεν κατόρθωσαν πολλά, εξαιτίας της αποτρεπτικής εντοπιότητας. Οι πόλεις και οι χώρες είναι και δυνάστες εκτός των άλλων. Δύσκολα ξεχωρίζεις κάποιο απ’ τα εξαιρετικά κομμάτια που ο Samy Ben Redjeb συνέλεξε με κόπο, χρόνο και χρήμα, αν και κακά τα ψέματα το φοβερό afro-funk με τον τίτλο “It’s a Vanity” των Gabo Brown & Orchestre Poly-Rythmo εκκρύει μια σαρκική, λάγνα δυναμική που δύσκολα παραβλέπεις. Το κέλυφός του είναι τέτοιο που αντανακλά τον τρόπο που οι έννοιες ταξίδι, ανακάλυψη και χρέος σφύζουν σε αυτή τη συλλογή. Ο δημιουργός της ανέβαλλε συνεχώς τη συνάντησή του με τον Gabo Brown, μιας και είχε προγραμματίσει κάμποσα ταξίδια, αρκετά για να βρεθούν κάποια στιγμή. Λίγες βδομάδες πριν από εκείνο που θα τον συναντούσε, ο Brown απεβίωσε. Τα λεφτά που δόθηκαν στην οικογένεια για τη χρήση τού κομματιού, πλήρωσαν τα έξοδα της κηδείας του.

by Loan Me a Dime…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s