Ο Θάνατος Του Αλέξανδρου (Philips 630 139 PL, 1966)

   22-28 Σεπτεμβρίου 1966. Το 7ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι γεγονός. Προβάλλεται η «Στεφανία στο Αναμορφωτήριο» του Δαλιανίδη, ο αργότερα αγαπημένος υπερπαραγωγός της χούντας Τζαίημς Πάρις ανοίγει επίσημα το φεστιβάλ με το «Ξεχασμένοι Ήρωες», το «Δάφνις και Χλόης ’66» χειροκροτείται χλιαρά, ο «Τζίμης ο Τίγρης» κάνει κλασσικό μικρομηκά τον Παντελή Βούλγαρη κι αποθεώνεται η «Εκδρομή» του Κανελλόπουλου. Ανάμεσα σε όλα αυτά προβάλλεται κι ένα φιλμ που γιουχαΐστηκε από κάμποσους θεατές, εξανάγκασε τους Πάρις και Κονιτσιώτη να αναφωνήσουν «Αίσχος», έδειξε την πόρτα της εξόδου στον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ και έκανε τους Χατζιδάκι και Τσαρούχη να συγχαρούν με θέρμη τον σκηνοθέτη του. Ο Δημήτρης Κολλάτος καταλήγει με το πρώτο βραβείο σκηνοθεσίας απ’ την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών για την ταινία του «Ο Θάνατος του Αλέξανδρου».

   Όπως σημειώνει η Αγλαΐα Μητροπούλου στο βιβλίο «Ελληνικός Κινηματογράφος» (β’ έκδοση, εκδ. Παπαζήση, 2006), τα εφόδια του Κολλάτου είναι «οι θεατρικές του σπουδές, το Πειραματικό Θέατρο που έχει ιδρύσει με τη Μαριέττα Ριάλδη, η συγγραφική του δουλειά καθώς και το ιδιότυπο ταλέντο του (συνύφανση μιας τόλμης διανοητικής και μιας παράξενης ευαισθησίας, τρυφερής και άγριας μαζί)». Και σημειώνει για την ταινία, «Θέμα συγκλονιστικό μέσα στην απλότητά του: ο Αλέξανδρος, ένας νεαρός άντρας, πεθαίνει από λευχαιμία, και η επίσης νεαρή γυναίκα του, η φίλη και η μητέρα του ζουν αυτόν το θάνατο, τον οποίο τίποτε δεν μπορεί να δικαιολογήσει. Λιτότης, ένταση, μακριά κι αυστηρά πλάνα, διάλογος απογυμνωμένος από φιοριτούρες. Αποφυγή κάθε επίδειξης τεχνικής δεξιοτεχνίας και επιδίωξη της στατικής ομορφιάς της προσωπογραφίας. (…) Τολμηρή σύλληψη γιατί θα εκφράσει την αγωνία του θανάτου αλλά και γιατί θα δείξει σκηνές με έντονη τη λειτουργία του ερωτικού και του βιολογικού στοιχείου χωρίς την αποδεκτή ως τότε κάλυψη.»

   Το φιλμ κέρδισε και ένα άλλο έπαθλο. Το πρώτο βραβείο μουσικής βρέθηκε στα χέρια του τότε 27χρονου Ηρακλιώτη Γιάννη Μαρκόπουλου. Πριν το εκ Λονδίνου «Ήλιος ο Πρώτος» και το «Χρονικό», τη δικτατορία και τα «Ριζίτικα», τα «Μαλαματένια Λόγια» της «Θητείας», τα πάρε-δώσε με τον Σιδηρόπουλο και τις θεωρίες καταδίωξης από ανθέλληνες και CIA, ενόσω ήταν εμφανής η ασίγαστη έλξη για την ελληνική δημοτική παράδοση που συνδυάζονταν με το σύγχρονο, ο συνθέτης χάριζε ένα βέρο avant-garde soundtrack για τη Philips με κωδικό 630 139 PL. Στο οπισθόφυλλό του, δήλωνε πως «Η μουσική στον Αλέξανδρο δεν είναι ένα τυπικό σχήμα που χρησιμεύει σαν υπογράμμιση ή σαν υπόκρουση. Προσπάθησα να συνθέσω ένα έργο αυτοδύναμο και ανεξάρτητο, που στις προεκτάσεις του να συναντά τις θέσεις και το ύφος της ταινίας».

   Κάπως έτσι, ο Μαρκόπουλος εκμοντέρνισε Βυζαντινές αλήθειες και παραδοσιακή μουσική απ’ τη «μέσα» Ελλάδα και τις μεσόγειες άκρες της, σφυροκοπώντας το λυρισμό και ουρλιάζοντας με τρόμο μπρος στο τραγικό. Εύστροφα στακάτος και πειραματικά ελλειπτικός, φανέρωσε τη μουσική όψη μιας προκλητικής ιστορίας που μόνο έτσι θα μπορούσε κανείς να πραγματευτεί. Σε άναρχες κι αντιδραστικές παρτιτούρες, τα sixties κάνουν ένα ανάλαφρο πέρασμα κι ένα καρουζέλ συρτάκι τα συναντά ώσπου να αποσυντεθεί ολοκληρωτικά χτυπημένο ανά τακτά διαστήματα από κοφτερές λεπίδες. Τελικά καταλήγει να πενθεί σε μια εφιαλτική δίνη μυστηρίου, επανάληψης, θανάτου.

   Πάνε μερικές δεκαετίες και το ύφος αυτού του δίσκου, θα έκανε και τον πιο απαιτητικό θιασώτη των κυκλοφοριών του Trunk, να χάσει τη μιλιά του. Δεν ξέρω αν ο Jonny έχει ιδέα για αυτό το άλμπουμ. Σίγουρα, θα το έχει ακούσει ως το πιο δυσεύρετο κι ακριβότερο ελληνικό soundtrack όλων των εποχών. Οι σποραδικές του εμφανίσεις έχουν καταλήξει σε δια βοής πλειστηριασμούς ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που θα κατέθεταν κάποιες χιλιάδες ευρώ για την απόκτησή του. Ένα απ’ τα πιο αναπάντεχα κι ιδιαίτερα ελληνικά άλμπουμ και, κατά την ταπεινή μου άποψη, ένα απ’ τα σημαντικότερα soundtrack τούτου του τόπου. Συμπτωματικά, ένα έτερο απ’ αυτά δημιουργήθηκε χάρη σε μια άλλη ταινία του Κολλάτου, όταν αυτός γύρισε απ’ το Παρίσι το 1972. Γι’ αυτήν όμως θα τα πούμε μιαν άλλη φορά.

γάμος – θάνατος – mariage – mort (από την α’ πλευρά)

πάρτυ – θάλαμος 9 – attente – surprise party (από τη β’ πλευρά)

Ps thanx a lot blue drifter…………..

Advertisements

7 responses to “Ο Θάνατος Του Αλέξανδρου (Philips 630 139 PL, 1966)

  1. mmm super idiaitero lmad.sigoura mou 8umizei twrinous peiramatistes mousikous to prwtokai to deytero to 8elwwww einai super.ayta
    aa dhlwsa k to 8ema me to video.oi kaloi filoi…ayta 2

  2. Loan Me a Dime:Το είδα το σχόλιο περί του do you love me. Δεν ήταν ανάγκη, μας κακομαθαίνετε κύριε πρέσβη.Το ost είναι όλο τρελή avant-gardila.

  3. uperoxa o 8wmas ka8e paraskeyh sto closer!

  4. hey, guys, pethane o nathaniel mayer to savvato! episis i yma sumac, 86 afti, 64 o nathaniel.

  5. ο Mαρκοπουλος ηταν εκπληξη για μενα, προσφατα ειδα και τον ΦΟΒΟ (1966) του Μανουσακη και εκει εχει κανει καταπληκτικη δουλεια.
    ο trunk σιγουρα δεν τον γνωριζει τον Γιαννη Μαρκοπουλο, αλλιως θα ηταν πρωτος στα recommendations του site.

  6. Loan Me a Dime:Θα το ψάξω για Φόβο, ligansai.Thanx!

  7. Παράθεμα: Ο Θάνατος Του Αλέξανδρου-Γιάννης Μαρκόπουλος / La Mort D’ Alexandre-Yannis Markopoulos (δις) « Rock & Roll Circus

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s