Psych-Funk 101 1968-1975. A Global Psychedelic Funk Curriculum (WPFC 101)

1253714834_psych_funk

Από τότε που η παρέα της Stones Throw βρέθηκε στη σκηνή του Gagarin, το κύκνειο άσμα που ήχησε στα decks του Egon με έχει στοιχειώσει. Ένας βραζιλιάνικος ψυχεδελικός ρυθμός έκλεινε το set του, κάνοντας μας, τον υπογράφοντα και τον Get Funky, να αναρωτιόμαστε τι συνέβη. Κατέβηκε απ’ τη σκηνή, και χάρη στην πρωτύτερη διαδικτυακή επικοινωνία του Get Funky μαζί του, μιλήσαμε για λίγο. Ο J.Rocc είχε ήδη βγει κι έτσι ο δυνατός ήχος δεν αποσαφήνιζε τα λεγόμενα. Κάτι σαν “Tom and Sergio”, έμεινε ως αδιευκρίνιστη σημείωση.

Τα mail πήραν μπρος και η απάντηση δόθηκε. Ton & Sergio “Vou Sair Do Cativeiro” (Polydor 1971). Ο Egon είπε στον Get Funky πως το κομμάτι το είχε μάθει από ένα βραζιλιάνο φίλο που διατηρεί ένα δισκάδικο στην Νέα Υόρκη και πως μέχρι το τέλος της χρονιάς θα το κυκλοφορήσει μαζί με κάποια άλλα σε μια συλλογή με τίτλο “Brazilian Guitar Fuzz Bananas”. Λίγους μήνες μετά, ο Joel Stones, ιδιοκτήτης του Tropicalia In Furs στο East Village της Νέας Υόρκης έδινε συνέντευξη στο βραζιλάνικο τεύχος του Wax Poetics. Οι επιλογές του ξεκινούσαν με το 45αρι της Polydor που μέχρι σήμερα παραμένει άφαντο.

Εκείνη τη βραδία στη Λιοσίων δεν ακούστηκε μόνο εκείνο το κομμάτι. Σπανός,  Τουρκία, Μαρκόπουλος απ’ τη φωνή της Κωχ, Αίγυπτος. Ένα παλιό ψυχεδελικό αθηναϊκό γκρουπ, οι Πεταλούδα, με ένα απ’ τα νικητήρια τραγούδια που είχαν μπει στη συλλογή της Columbia/EMI “Pop Festival ‘73”. Οι Ιταλοί The Group με το ομότιτλο του σπάνιου lp τους, The Feed-Back, όπου η τρομπέτα του Ennio Morricone έβρισκε χώρο σε ένα θανατερό ψυχεδελικό break, που είχε άλλοτε μνημονευτεί και σε ένα παλιό Wax Poetics από τον Cut Chemist.

Δεν είναι τυχαίο που η νεοσύστατη World Psychedelic Funk Classics, στην παγκόσμια εργασία που έστησε, περιλαμβάνει τα δύο τελευταία παραπάνω κομμάτια, καθώς κι ένα του Mulatu Astatke παρέα με τους Belaynesh Wubante And Assegedetch Astaw που φιγουράρει στα picks στο site της Now Again. Ανάμεσα στα ευχαριστήρια και τους «επισκέπτες καθηγητές» που κάλεσε, αναφέρονται τα ονόματα των Egon και Cut Chemist.

Στη μελέτη αυτή έθεσε κάποιες θεμελιώδεις αρχές και σταθερές. Πρώτη Αρχή: Το funk και η ψυχεδέλεια γεννήθηκαν και εξαπλώθηκαν απ’ την Αμερική. Δεύτερη Αρχή: Τα 4/4 είναι η πιο διαδεδομένη φόρμα ρυθμού στο pop σύμπαν. Τρίτη Αρχή: Ο James Brown μέχρι το ’67 είχε συνοψίσει τι εστί funk. Τέταρτη Αρχή: Οι Meters, Sly, Kool and the Gang, Booker T and the MGs, Bar Kays και άλλες μπάντες την πήγαν παραπέρα. Πέμπτη Αρχή: Μουσικοί όπως οι Bernard Purdie, Idris Muhammad, Earl Palmer, Paul Humphrey, James Gadson, Carol Kaye και Jimmy Lewis, ανεξαρτήτως σε ποιο χώρο έπαιζαν, άνοιξαν τους ορίζοντές της. Έκτη Αρχή: Η funk στα πλαίσια του “Rock instrumentation” προωθήθηκε από τον Hendrix, τους Cream και τα πειράματα των Beatles. Έβδομη Αρχή: Τόσο η ψυχεδέλεια όσο και η funk προσέλκυσαν progressive μουσικούς με διαθέσεις επαναστατικές, είτε σε πολιτικό είτε σε φορμαλιστικό επίπεδο. Όγδοοη Αρχή: Παρά την κατάσταση στην παγκόσμια δισκογραφία, αναφορικά με τις μεγάλες εταιρίες, υπάρχουν ακόμη μικρά label που μπορούν να προάγουν psych/funk κυκλοφορίες ασχέτως αν προέρχονται απ’ την Αιθιοπία ή το Λίβανο.

Έτσι άρχισε η εξερεύνηση αυτής της κυκλοφορίας, που έχοντας στο νου αυτές τις σταθερές, ταξίδεψε σε όλον τον κόσμο. Πέραν των άνωθεν προορισμών, βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη και στο fuzz εντός της folk του Husnu Ozkartal, στη funk/rock των Νιγηριανών Kukumbas, στο surf που εξελλίσεται σε σόλο του Hendrix απ’ τη φωνή της νοτιοκορεάτισσας Kim Sun, και στο παράδοξο eastern/afrobeat απ’ το Ιράν του Mehr Pooya. Παρούσα και η Γερμανία των Staff Carpenborg And The Electric Corona, η Ιταλία του Armando Sciascia, ο πειραματικός fusion Λίβανος του Wadih Essafi, η ελληνοπρεπής Αίγυπτος του Omar Khorshid, η παπαθανασιακή εισαγωγή στην Τουρκία του Meltin H. Alatli καθώς και η Ρωσία και η Γαλλία, με τους George Garanian With The Melodiya Jazz Ensemble και Eskaton, αντίστοιχα.

Παρά την όποια δυσανεκτικότητα αναφορικά με τα γλωσσικά ιδιώματα και τις ενίοτε τυπικές μελωδικές ιδέες, η συλλογή “Psych-Funk 101 1968-1975. A Global Psychedelic Funk Curriculum” κινείται προφανώς γύρω από ένα χαρακτηριστικό. Τα breaks. Έστω κι αν η καλλιτεχνική αξία της δεν χαίρει ακαδημαϊκών περγαμηνών, όπως πιθανότατα οι δημιουργοί της να επεδίωκαν, αν αναλογιστεί κανείς και το τέχνασμα «της μελέτης» που επικαλούνται, αποτελεί σαφώς ένα εύσχημο εγχειρίδιο για τη δύναμη μιας διαπλοκής ήχων. Μιας σύμπραξης προσβάσιμης από κάθε δυναμικής και καταγωγής ταλέντων.

Advertisements

2 responses to “Psych-Funk 101 1968-1975. A Global Psychedelic Funk Curriculum (WPFC 101)

  1. αυτός είναι highly recommended και στο boomkat!
    http://www.boomkat.com/item.cfm?id=227249
    ~

  2. Παράθεμα: Brazilian Guitar Fuzz Bananas « Back To Mono

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s