John KaSandra “Color Me Human” (Respect, TAS 2602)

“See, I was black before it was popular,

And I wear mine natural too.

But if I ain’t got some sense inside my head

Ha, ha

I’m just another dumb cat with a natural do”

Το οπισθόφυλλο γράφει για έναν ποιητή, φιλόσοφο και μουσικό που δεν ενδιαφέρεται από ποιο χρώμα προέρχεται το καθετί. Η περηφάνεια, η εξυπνάδα, ο θυμός δεν είναι λευκά ή μαύρα ζητήματα, αλλά ανθρώπινα. Αυτό πραγματεύονται τα πέντε τραγούδια του John KaSandra, του John Anderson, που προτάσσει την πρόοδο παρά τη σύγκρουση, ώστε το ανθρώπινο γένος να αποφεύγει διαχωρισμούς που καταλήγουν στην απόγνωση. Μια απόγνωση κοινωνική, ουδεμία σχέση με το γελοίο θέατρο όσων εμφανίζονται κατεστραμμένοι σ’ ένα πάλκο.

Ο KaSandra κοιτά τα θετικά, τη στιγμή που κάμποσοι λευκοί και αρκετοί μαύροι στέκονται  απέναντί του.

“All poor people ain’t black

And all black people ain’t poor.

If we stop jiving maybe we can make it

Black, yellow, red, brown or white.

All we got to do is stop working

With what’s wrong

And start working with what’s right”

Τα αποσπάσματα στο οπισθόφυλλο καταλήγουν με τη σκέψη πως οι άνθρωποι ακούν ότι, όποτε, όπως, όπου και από όποιον θέλουν να ακούν το καθετί. Όταν ο KaSandra τραγουδά, πως ακούτε;

Κάπου εκεί τελειώνουν όσα μπορεί να μάθει ένας ακροατής εκείνου του lp στο υπο-label της Stax, Respect (Tell it like it is), με ταυτόσημο τίτλο και εξώφυλλο, ενός καλλιτέχνη ελάχιστα γνωστού, βαθιά πολιτικοποιημένου, με αρκετές κυκλοφορίες, μεταξύ αυτών και τη σύνθεση “Ain’t Nothing You Can Do” για λογαριασμό του Bobby Bland, που απτώς αλλά και διαδικτυακώς αγνοούνται. Ο John KaSandra έγραψε το Color Me Human τo 1972, με κεντρομόλο τη δύναμη του Κινήματος των Κοινωνικών Δικαιωμάτων, με έκδηλο τον αφροαμερικανικό ουμανιστικό λόγο του δόκτορα Luther King και όχι την πολεμική στάση του Malcolm X.

Δια του λόγου το αληθές, ήδη απ’ το πρώτο τραγούδι του, “(What’s Under) The Natural Do”, στάθηκε επικριτικά στα αδέρφια του. Το Afro Hairdo, το Natural Do, δεν ήταν παρά μια στολή. Μια στολή που δεν εξυπακούει δράση, σκέψη και κρίση. Άλλωστε εκείνος, μεσούσης μιας funk κλιμάκωσης κι ενός πρωτο-old school rap λόγου, δηλώνει πως ήταν μαύρος προτού της χρωματικής δημοφιλίας. Στο “You God” βρίσκει τη δύναμη και την υπόσταση του Θεού στους ανθρώπους, σε μια παραβολή που ρίχνει τα διαχωριστικά τείχη, ενόσω ένα λιτό όργανο και αποσπασματικοί σαξοφωνισμοί, όπως αυτοί είχαν μετασχηματιστεί απ’ τα sixties ως ήχος των seventies, τον ακολουθούν. Στο “Tired Old Subject”, εκφράζει την προβληματική του με μια ρητορική παρλάτας, ενώ στο “Walk Tall (In This Here Land)” κάνει το ίδιο τραγουδώντας, καθιστώντας την αντίσταση ρεαλιστική προτροπή και όχι εκκωφαντικό κλισέ. Το όργανο εισάγει το ρυθμό στο “Poor Black Woman Poor Black Man” και η πρώτα πλευρά καταλήγει.

Δεκαπέντε λεπτά και δώδεκα δεύτερα αφιερώνονται στη δεύτερη πλευρά για την ρυθμικά χτιστή, αριστουργηματική εξιστόρηση του Mose Part III. Λίγες νότες στο πιανό, ένα ταξίδι αυτογνωσίας και ειλικρίνειας, νικητές και ηττημένοι, πλούσιοι και χρεοκοπημένοι, σοφοί και ηλίθιοι, καλοί και σκληροί, ένα τραγούδι για την ιστορία του ανθρώπινου γένους, της μαύρης φυλής. Για τις χούφτες με τα δολάρια και τις αδύναμες παλάμες με τις δεκάρες, για τις δίκαιες και άδικες κραυγές, για τους φτωχούς μαύρους και για τους φτωχούς που δεν είναι όλοι μαύροι. Για το δίλημμα εκδίκηση ή συμφιλίωση, σπαραγμός ή πρόοδος, βία και φόβος, ζωή και θάνατος. Κάποια έγχορδα, μια κρουστή συνοδεία, για το ποια είναι τα αληθινά συναισθήματα ενός αφροαμερικάνου πριν ακόμη έστω και ονομαστικά καθίσταται ως τέτοιος. Την ώρα που μέχρι και σήμερα μονάχα σχηματικά αποκαλείται και εκλέγεται ως τέτοιος. Κάπως έτσι, ο John KaSandra έθεσε ροζ, καφέ, ερυθρόδερμους και λοιπούς, προ των ευθυνών τους.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s