Gato Barbieri “Chapter One: Latin America” (Impulse, AS 9248)

Θα ‘λεγε κανείς πως ο έκαστοτε βίος ευθυγραμμίζεται με τις περιστασιακές ή πάγιες εμμονές. Ίσως να ισχύει και το αντίστροφο.

Αν κάποιος διαβάζει τακτικά τούτο το blog, αν μάλιστα το παρατηρεί απ’ τα γεννοφάσκια του, θα διαπιστώσει ουκ ολίγες από δαύτες να εξελίσσονται, να καταλαγιάζουν και να οξύνονται, να εκφράζονται άλλοτε σπασμωδικά κι άλλοτε σε πλήρη διαύγεια. Ακόμη κι η υποσημείωση του τίτλου, αποκαλύπτει την εμμονή ως δομικό στοιχείο του λόγου. Κι αν συμφωνήσουμε πως η αντικειμενικότητα κατακερματίζει τη σκέψη, καθιστώντας τη τουλάχιστον αδιάφορη, τότε αυτές οι εμμονές μπορούν να λογιστούν αν μη τι άλλο ως άποψη. Εκκινώντας, καλώς ή κακώς, από χίλιες δυο αφετηρίες, προσλαμβάνουσες, μελέτες, διαρκώς χαλιναγωγούμενες εμπάθειες και ισχυρές απολυτότητες που δεν προσποιούνται διπλωματικές συμπάθειες.

Ο Γάτος Leandro Barbieri, ο Gato Barbieri, που γεννήθηκε το Νοέμβρη του ’34 στην Αργεντινή, γνώρισε την πρώτη του εμμονή στο πρόσωπο του Charlie Parker και στο “Now’s the Time” αυτού. Με τα χρόνια, έμελλε να γίνει απ’ τους διασημότερους αργεντίνους τζαζίστες -ο άλλος ήταν ο Lalo Schifrin- κυρίως για την εμμονή του στην νοτιοαμερικάνικη soft/pop jazz που έπαιξε στα 70ies και φυσικά για την εξαίσια μουσική του στο εξίσου εξαίσιο «Last Tango in Paris» το 1972. Στα τέλη της δεκαετίας του ’80, πέρασε στα μετόπισθεν, έπειτα ήταν κι αυτό το τριπλό bypass, ακολούθησε ο θάνατος της αγαπημένης του συζύγου και γύρω στο 1997 επανεμφανίστηκε στη δισκογραφία.

Η ουσιαστική του περίοδος ξεκίνησε χάρη στη γνωριμία του με τον Don Cherry, όταν ο Barbieri αφότου βρέθηκε στη Ρώμη, ταξίδεψε στο Παρίσι. Τα sixties, o Coltrane, η free/avant garde jazz, τα σαξόφωνα των Sanders και Ayler, άρχισαν να επιδρούν στον υποδιαμόρφωση ήχο του. Έβγαλε δίσκους, έπαιξε με τους Cherry, Dollar Brand, Charlie Haden, Carla Bley και Jazz Composer’s Orchestra, κι όταν το ζεστό παίξιμό του τακίμιασε με τον ερωτισμό του Bertolucci, ήρθε και το συμβόλαιο στην Impulse.

Το 1973 θα ξεκινούσε μια τετραλογία που τα άλλα τρία κεφάλαιά της θα ήταν με χρονική ακολουθία τα Hasta Siempre, Viva Emiliano Zapata και Alive In New York ως κατάθεση της νεωτερικής θέασής του για την κληρονομιά της πατρίδας του. Για το πρώτο μέρος, αυτό που τιτλοφορήθηκε ως “Latin America”, βάσισε την υλοποίηση του όχι σε επαγγελματίες μουσικούς αλλά στους παραδοσιακά περιπλανώμενους συμπατριώτες του, ηχογραφώντας τα τέσσερα κομμάτια του στο Buenos Aires και το καταληκτικό πέμπτο, το σύντομο σόλο του Barbieri όπου όπως αναφέρεται μόνο τις κάλτσες του δεν έπαιξε, στο Rio de Janeiro. Στο σημείωμα όμως του δίσκου, ο παραγωγός Ed Michel μας μαρτυρά πως εξαιτίας ενός «τσαντάκια», τα credits για τους μουσικούς που έπαιξαν στο τελευταίο “To Be Continued” χάθηκαν μαζί με την κλεμμένη τσάντα στην οποία βρίσκονταν, και πως στο μέλλον θα αποκαθιστούσε την ταυτότητά του καθενός. Λίγες σειρές πιο κάτω, ευχαριστεί όλους όσους βοήθησαν κατά τις τριτοκοσμικές συνθήκες ηχογράφησης στο Buenos Aires.

Φλάουτα, ακουστικές και ηλεκτρικές κιθάρες, παραδοσιακά όργανα μια ένωση της Λατινικής Αμερικής με την jazz πνευματικότητα που εκτείνεται από τις αφρικανικές ρίζες και τις θρησκευτικές τελετουργίες αυτών έως την jazz προοπτική τους όπως την ερμήνευσε η δύση. Το παίξιμο του Gato ήταν τραχύ, ρυθμικό σε μια δραματουργική αλληλουχία μεταξύ ζεστής ανάτασης και στακάτου σπαραγμού. Δίχως πολλά-πολλά, ο Barbieri φύσηξε ένα μουσικό statement πολιτισμών, ξεφύσηξε ως ομοϊδεάτης της εμπροσθοφυλακής της εποχής και της Impulse, κι ανάσανε μ’ ένα πολυεπίπεδα εύληπτο συναισθηματισμό, αδικαιολόγητα λησμονημένο σήμερα.

La China Leoncia Arreo La Correntinada Trajo Entre La Muchachada La Flor De La Juventud

Advertisements

2 responses to “Gato Barbieri “Chapter One: Latin America” (Impulse, AS 9248)

  1. Τον ακουσα σημερα τον δισκο.Γεματος ρυθμο και ενεργεια.Με ξαφνιασε.Γοητευμενος.Μαλιστα ειδα πως και ο Γιαννουλοπουλος τον αναφερει -στο βιβλιο του- ως εναν απο τους 11 καλυτερους δισκους του Gato.Να περιμενω παρουσιαση και για «Chapter Two,Three,Four»;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s