Match Point

ΟΙ ΠΕΝΗΝΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΜΟΥ ΤΑΙΝΙΕΣ

Νο 49
Match Point, 2005, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Woody Allen

Ποτέ δεν ήμουνα φίλος του Woody Allen. Η θεματολογία των ταινιών του περιστρέφεται τις περισσότερες φορές γύρω απ’ τις ανθρώπινες σχέσεις στη σύγχρονη εποχή και τις οικογενειακές και ερωτικές ιστορίες, με μια ματιά που μάλλον μ’ αφήνει αδιάφορο και σίγουρα δε μου λέει τίποτα για κινηματογράφο. Το ακόμα χειρότερο είναι οι χαρακτήρες των ταινιών του, που είναι όλοι για το ψυχιατρείο (όπως κι ο ίδιος προφανώς) και οι γυναίκες του που είναι ακόμα χειρότερες. Όλοι υποφέρουν από σεξουλικά σύνδρομα και από μια απίστευτη λογοδιάρροια που μου φέρνει πονοκέφαλο.

Με όλα τα παραπάνω λοιπόν, το Match Point ήταν μια κανονική κεραμίδα για μένα. Πρώτον, γιατί για πρώτη φορά, στα εβδομήντα του και με μια ήδη σαραντάχρονη καριέρα, αποφασίζει να φτιάξει ένα εξ ολοκλήρου δράμμα, χωρίς ίχνος γέλιου και δεύτερον φυσικά, γιατί παίρνει τη σωστή απόφαση να απαλλάξει την οθόνη απ’ την αχώνευτη φάτσα του. Τα καμπανάκια βέβαια είχαν ήδη βαρέσει απ’ το Απιστίες και Αμαρτίες (Crimes and Misdemeanors, 1982) όπου έχει ένα παρεμφερές θέμα, αλλά κανείς μάλλον δεν περίμενε ότι θα το ξαναπιάσει ύστερα από τόσα χρόνια και μάλιστα ότι θα το πάει τόσο μακρυά.

Το Match Point λοιπόν είναι η πορεία ενός ανθρώπου, απ’ το τίποτα στην εισχώρηση στους κύκλους της high society και τελικά στο έγκλημα. Και όλα αυτά σε χρόνο μηδέν. Σε όλη αυτή την πορεία όλα λειτουργούν κάτω απ’ το ίδιο πρίσμα. Την αρπαγή των ευκαιριών της ζωής, την προσπάθειά του να βολέψει τον κώλο του και την επιθυμία του να τα αποκτήσει όλα, τώρα και γρήγορα. Λεφτά, διευθυντική θέση, γυναίκα, οικογένεια, φήμη και γκόμενα. Με μια κουβέντα, απληστία, που όσο πιο κοντά στο μηδέν βρίσκεται η θέση απ’ όπου προέρχεσαι, τόσο περισσότερο σε τυφλώνει. Και ο κεντρικός ήρωας προέρχεται σχεδόν απ’ το μηδέν. Αποτυχημένος τενίστας που κάνει τον προπονητή και που μπαίνει στη ζούγκλα του σύγχρονου Λονδίνου κυριολεκτικά ξεβράκωτος στ’ αγγούρια. Και τελικά κάπου την πατάει. Όχι απ’ τα φράγκα αλλά απ’ το θηλυκό που λέγεται Scarlett Johansson την οποία και τελικά γκαστρώνει. Και μπροστά στο φόβο να τα χάσει όλα παίρνει τη μεγάλη απόφαση. Να την καθαρίσει. Το διφορούμενο τέλος, για το αν τελικά θα τη γλιτώσει ο λεγάμενος ή όχι, δεν είναι παρά το κερασάκι στην τούρτα. Το έγκλημα συντελέστηκε αλλά τελικά θα υπάρξει τιμωρία; Η κατάληξη είναι καταδικασμένη να οδηγήσει στα δυο άκρα. Αν βρεθεί η αλήθεια όλα καταστρέφονται και τα σίδερα της φυλακής που είναι για τους λεβέντες στέκονται ορθάνοιχτα. Αν όχι, ούτε γάτα ούτε ζημιά και η λαμπερή ζωή συνεχίζεται με ένα τρομερό μυστικό που θα θαφτεί για πάντα στην πιο κρυφή γωνιά του μυαλού του μοναδικού ανθρώπου που το ξέρει. Του δράστη. Μοναδική μου ένσταση η επιλογή του Jonathan Rhys Meyers στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Δεν κάνει για τίποτα περισσότερο για κωμωδίες του τύπου Bend It Like Beckham.

Υποψηφιότητα για όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου στον Woody Allen, που δεν μπορώ να αποφασίσω αν το άξιζε, σε σχέση με τον συνυποψήφιο George Clooney της ίδιας χρονιάς για το Good Night, and Good Luck. Πάντως όχι το Crash που τελικά το πήρε.

posted by Vertigo

Advertisements

2 responses to “Match Point

  1. Αν και ήμουν φαν του Woody Allen – κυρίως για όσα του επισυνάπτεις ως αρνητικά- η συγκεκριμένη ταινία με εντυπωσίασε και με ξάφνιασε ευχάριστα. Κρίμα που δε συνέχισε στο ίδιο μοτίβο αλλά συνεχίζει να αναμασά τα ίδια και τα ίδια. Βέβαια κάποια διαλείμματα με δραματικά σενάρια είχε ήδη κάνει στο παρελθόν (π.χ. Η Χάνα και οι αδελφές της). Συνυπογράφω το σχόλιό σου για το όσκαρ σεναρίου!

  2. »Πρώτον, γιατί για πρώτη φορά, στα εβδομήντα του και με μια ήδη σαραντάχρονη καριέρα, αποφασίζει να φτιάξει ένα εξ ολοκλήρου δράμμα, χωρίς ίχνος γέλιου και δεύτερον φυσικά, γιατί παίρνει τη σωστή απόφαση να απαλλάξει την οθόνη απ’ την αχώνευτη φάτσα του.»

    και τα δύο τα έχει κάνει στο interiors. αν δεν την έχεις δει, δες την.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s