Μικρή Ερωτική Ιστορία

ΟΙ ΠΕΝΗΝΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΜΟΥ ΤΑΙΝΙΕΣ

Νο 40
A Short Film About Love, 1988, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Krzysztof Kieślowski

Μεγάλη υπόθεση το μάτι στο σινεμά. Γιατί κάνει το θεατή να ταυτίζεται με τον ματάκια. Έτσι λοιπόν από πολύ παλιά κάποιοι δημιουργοί που έπιασαν την αξία του έγραψαν ιστορία. Και δε μιλάω βέβαια για το μάτι που είναι ενσωματωμένο σε απλές τσόντες αλλά για εκείνο που αποτελεί δυναμικό κομμάτι της ιστορίας μιας ταινίας και συνοψίζεται στο δόγμα “curiosity killed the cat”. Έτσι λοιπόν οι απανταχού ματάκιαδες της οθόνης όλο και κάπου μπλέκουν και καλούνται τελικά να πληρώσουν το τίμημα της περιέργειάς τους. Από την εποχή του Χίτσκοκ στο Rear Window στα 50ς, περάσαμε στα 60ς και τον Peeping Tom του Michael Powell και στο BlowUp του Αντονιόνι που ο Αρτζέντο στα 70ς του άλλαξε τα φώτα στο Profondo Rosso. Στα 80ς ο Brian De Palma στο Body Double και πάει λέγοντας, ατελείωτος ο κατάλογος. Και νά σου λοιπόν από κοντά ο Krzysztof Kieślowski στα 1987 να φτιάχνει την τέλεια ιστορία νεανικού ερωτικού μπανιστηριού και μάλιστα έτσι όπως πρέπει και όπως όλοι σαν πιτσιρικάδες ονειρευτήκαμε και ποτέ δε μπορέσαμε να το κάνουμε πράξη. Δηλαδή μπανιστήρι στη σαραντάρα γειτόνισσα απέναντι και μάλιστα με κυάλι. Και ποιος δεν έχει φανταστεί κάτι τέτοιο. Στη φιλμογραφία του Kieślowski το προτιμώ απείρως περισσότερο και απ’ τη Διπλή Ζωή της Βερόνικα και απ’ την Τρία Χρώματα.

Όλα αυτά στο έκτο επεισόδιο της σειράς Δεκάλογος που γύρισε ο Kieślowski τότε για την Πολωνική τηλεόραση. Ένα χρόνο μετά το επεισόδιο αυτό, που στην τηλεοπτική του μορφή κράταγε περίπου μια ώρα, επεκτάθηκε στα 86 λεπτά με σκοπό να γίνει κινηματογραφική ταινία. Προσοχή όμως! Οι δυο εκδοχές έχουν διαφορετικό τέλος. Στην τηλεοπτική βερσιόν είναι πιο ξερό και τελειωτικό. Δείχνει ότι τα πάντα τελειώνουν και ο φίλος μας παίρνει το μάθημά του. Υπόσχεται ότι θα το σταματήσει το μάτι. Στην κινηματογραφική είναι πιο ποιητικό και διφορούμενο. Η κυρία, που είναι το αντικείμενο του μπανιστηριού, φαίνεται ότι εισχωρεί στην ψυχολογία του πιτσιρικά, μετανιώνει για το φέρσιμό της και, που ξέρει κανείς, τελικά μπορεί και να του κάτσει. Ο καθένας διαλέγει όποιο τέλος θέλει.

Κατά τ’ άλλα ό γνωστός μινιμαλισμός του Kieślowski είναι παρών και εδώ. Ίσως γι’ αυτό προτιμώ την τηλεοπτική βερσιόν. Στα 56 λεπτά της λέει ότι θέλει να πει. Η μουσική του Zbigniew Preisner υποτυπώδης. Η μαυρίλα και η μιζέρεια του σκοτεινού δωματίου που ζει ο Tomek ταιριάζει γάντι και με το ντροπαλό χαρακτήρα του και με τη μοναξιά της ψυχής του. Τα χρώματα μουντά, καταθλιπτικά. Ίντερετ δεν υπήρχε τότε, οπότε τι να κάνει κι αυτός ο φουκαράς; Μπανιστήρι. Και βέβαια η εφευρετικότητά του για να προσεγγίσει τη γειτόνισσα απίστευτη. Της στέλνει ψεύτικες ειδοποιήσεις απ’ το ταχυδρομείο (εκεί δουλεύει), κάνει το γαλατά για να φτάσει έξω απ’ την πόρτα της, στέλνει το συνεργείο γκαζιού λέγοντας ότι υπάρχει διαρροή στο διαμέρισμα της λεγάμενης και τελικά το τρώει το κεφάλι του. Εισπράττει μια καραμπινάτη προσβολή απ’ την κυρία που θα τη φυσάει και δε θα κρυώνει σ’ όλη του τη ζωή. Τι να κάνουμε φίλτατε Tomek. Αυτά είναι επικίνδυνα σπορ. Προσοχή άλλη φορά.

posted by Vertigo

Advertisements

3 responses to “Μικρή Ερωτική Ιστορία

  1. Η ταινία έχει ελάχιστη σχέση με την ηδονοβλεψία. Η ταινία είναι για την αγάπη και αθωότητα.

  2. Ναι, όντως γι αυτά είναι. Αλλά το μπανιστήρι ήταν το μέσο, το εργαλείο. Δεν είναι ούτε κακό, ούτε ασύμβατο με την αθωότητα να αγαπήσεις κάποια από μπανιστήρι και όχι με κάποιον άλλο πιο… «παραδοσιακό» τρόπο. Άρα εγώ πιστεύω ότι και τα τρία πιο πάνω (μπανιστήρι, αγάπη και αθωότητα) μπορεί να κολλήσουν μαζί.
    Vertigo

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s